Behöver du hjälp?

Frågor & svar

Vad är en varumärkesplattform?

En varumärkesplattform är en ledstjärna för alla som vill berätta något om Södertälje. Det är ett verktyg som ska användas för att få oss alla att berätta liknande saker om Södertälje och sträva åt samma håll. Är vi många aktörer som säger liknande saker blir vi oerhört starka tillsammans. En varumärkesplattform säger dels något om hur Södertälje är, men innehåller också en strävan och blir ledstjärna för utvecklingsarbeten i Södertälje.

Hur använder man varumärkesplattformen?

När vi har en gemensam bild av vad varumärket Södertälje står för och vad vi strävar efter kan en mängd aktörer använda sig av varumärket när de ska ut i omvärlden och kommunicera. Några exempel:

  • ”Företaget AB” kan använda argument kring Södertälje för att lyckas attrahera nya medarbetare
  • Turistföretag kan kommunicera en enhetlig bild för att tillsammans stärka Södertälje som besöksort
  • Campus Telge kan skapa berättelser om Södertälje som plats att bo på för att attrahera både nya studenter och medarbetare
  • Evenemangsaktörer kan kommunicera en spännande bild kring Södertälje med syfte att attrahera stora evenemang
  • Invånare kan i samtal med vänner berätta om vad Södertälje står för
  • Kommunen kan ha den vitaliserade bilden av Södertälje som ledstjärna i alla sina satsningar, allt från stadsbyggnadsutveckling till arbete med skolor och näringslivsutveckling

Sammantaget bidrar detta till att vi gemensamt kommunicerar en enhetlig och spännande bild som säkerställer Södertäljes attraktionskraft i framtiden. Vi har otroligt mycket att vara stolta över och detta vill vi nå ut med på bred front!

Vem står bakom varumärkesarbetet?

Södertälje kommun har initierat varumärkesresan och leder arbetet, men arbetet måste involvera alla er som bor och verkar i Södertälje. Gemensamt äger vi platsvarumärket Södertälje. Det är ett hedersuppdrag att leda det här arbetet men vi klarar det inte utan er.

Sidan uppdaterad: 2015-08-25